top of page
  • tessa-toebaert

Review herbruikbare OrganicCup

Ik zat er al even over na te denken. Onze maandelijkse periodes zijn niet de makkelijkste en fijnste momenten. Waarom het dan niet comfortabeler maken voor jezelf? Dit kan, met de OrganiCup!



Buiten het feit dat het voor veel vrouwen een pijnlijke en oncomfortabele periode is, kost het ook hopen geld en weten veel vrouwen ook niet wat voor chemisch spul ze eigenlijk gebruiken tijdens die periodes, denk maar aan tampons, inlegkruisjes en maandverbanden. Veel van deze worden bewerkt met chemische middelen om ervoor te zorgen dat ze doen wat ze zouden moeten doen. Maar of dat ook goed is voor je lichaam?

Ook begon ik na te denken over het feit hoeveel afval al dat materiaal bezorgt, ik wil graag mijn steentje bijdragen aan het milieu, dus geen twijfel dat ik hier iets moest veranderen!

Na heel wat info en reviews te bekijken stond de herbruikbare menstruaticup van OrganiCup in promotie bij Holland&Barret, dus meteen gekocht.



Aangekomen in een neutrale, recycleerbare/herbruikbare doos en propertjes ingepakt (Ik had er ook een soap bar bij gekocht)!

Ik had al positieve reviews gelezen over vlotte verzending door Holland&Barret en dus nog een pluspunt erbij!







Het cupje zit in een opvouwaar doosje, gemaakt van gerecycleerd karton en bovendien kan je er ook nog eens de gebruiksaanwijzing op terugvinden in verschillende talen. Slim bekeken, wat betreft deze gebruiksaanwijzing, want dit is weer papier minder en je kan dit als extra opbergoptie gebruiken. Ik steek zelf het zakje met de cup telkens opnieuw in het opvouwbare doosje.


Het cupje zit in een proper, herbruikbaar opbergzakje zodat je het altijd kan meenemen. Na je maandelijkse periode kan je het hierin opbergen tot volgende gebruik. Je kan het steeds meenemen in je handtas, met eventueel een extra cup erin. Is je zakje vuil? Geen probleem, in de (delicate) was, aan de lucht laten drogen en klaar!















De OrganiCup is gemaakt van 100% door de FDA goedgekeurd medisch siliconen. Het heeft een steeltje dat je kan gebruiken om veilig en vlot te verwijderen. Dit steeltje kan ingekort worden indien het te lang is, dit merk je bij het inbrengen. Knip het steeltje NOOIT tijdens je de cup draagt! Verwijder eerst de cup en knip dan pas het steeltje af. Knip ook best stukje per stukje af i.p.v. het gehele er af te knippen.





De Cup is te verkrijgen in diverse maten.

Maat Mini: voor tieners of mensen die een kleinere maat nodig hebben

Maat A: Voor degenen die niet vaginaal zijn bevallen

Maat B: Voor degenen die vaginaal zijn bevallen


Ik kocht maat B en deze past perfect voor mij!


Voor meer informatie rond het inbrengen kan je best even de kartonnen verpakking lezen, waar het stap voor stap staat uitgelegd.


Belangrijk is wel dat je je handen steeds wast en dat je de cup VOOR en NA je periode even steriliseert (dit kan eenvoudig in de microgolfoven) en dat je bij elke wissel je cup ook proper spoelt met water.


Het inbrengen kan de eerste paar keren moeilijk verlopen maar blijf vooral ontspannen en geef niet op. Gaat het niet tijdens de eerste dag van je menstruatie? Probeer het dan de tweede dag of tijdens de volgende menstruatie.

Bij mij lukte het tijdens de eerste menstruatie minder goed maar tijdens de maand daarop lukte het prima, alsof ik het al jaren deed.

Na enkele maanden lukt het prima, ik gebruik zelf de 'Punch-down-vouw'.


Meer voordelen van de cup? Je kan er mee sporten, ze kan meestal tot 12 uren blijven zitten en je hoeft geen tampons en maandverbanden mee te nemen. Ideaal, als je het mij vraagt!

Ik ben er alvast razend enthousiast over en kan het aanraden aan alle meisjes en vrouwen!!


Voor tips, vragen en meer informatie kan je ook terecht op Facebook!


Succes!


Review door Tessa Toebaert



11 weergaven0 opmerkingen
Post: Blog2_Post
bottom of page