top of page
  • tessa-toebaert

Recensie 'Als doden dromen' - Mel Hartman

Mel Hartman was voor mij een onbekende auteur, en daarom greep ik de kans om een boek van haar te recenseren met beide handen, want auteurs ontdekken kan zeer verrassend zijn! In 2007 schreef Mel haar debuut met ‘De Fantasiejagers’, deel van een 4 luik met ‘dromerige’ namen, waaruit blijkt dat haar werk als slaapanalist vermoedelijk veel inspiratie geeft! Ik ben alvast zeer benieuwd naar deze eerdere geschreven boeken!

‘Als doden dromen’ speelt rond hoofdpersonage April Charles, half sirene en half ripper, en haar thuiswereld Terr, de wereld waar elke dromer heengaat zonder het zelf te beseffen.

April is een lekker sarcastisch maar ook heel fijne meid met een speciale gave, die ze op een dag per ongeluk gebruikt en zo een dode laat ontwaken.

“Ik had dus beter moeten opletten, voorzichtiger moeten zijn. Als Stefan Collins, mijn goede vriend en baas, er was geweest, zou hij op dit moment met zijn ogen rollen en zeggen: ‘Dat is onze April op en top, zo verstrooid als een aap.’ En ja, apen hebben een korte aandachtsboog (dat heb ik opgezocht), misschien nog net ietsje korter dan die van mij. Eerlijk, het zal niet veel schelen. Ik heb echter een excuus voor mijn miskleun, of het een goed excuus is, betwijfel ik.”

Als deze dode een gunst vraagt, komt ze te weten dat haar wereld bedreigd wordt. April kan dit niet aan haar voorbijgaan en gaat op onderzoek uit. Daarbij roept ze de hulp in van bevriende wezens van Terr, waar ze haar krachten mee kan bundelen. Toch moet ze voorzichtig zijn, want bij elk gebruik van haar gaven, trekt haar duistere kant meer en meer aan haar en heeft ze het risico de duistere kant te laten overheersen.

“Ik vertelde er niet bij dat het gebruiken van die gave telkens een stukje van mijn goedheid leek af te knabbelen. ‘Ik kan anderen beïnvloeden door mijn stem te verlagen en als ik die hoog opzet kan ik er iemand mee verjagen, gek maken of zelfs’, ik slikte even, ‘doden, als ik niet oplet en de toonhoogte lang genoeg aanhoud. Ik ben zo bang dat ik mezelf een keer niet zal kunnen beheersen.’”

Als ik één ding over dit boek zou moeten zeggen; ik wil naar Terr! Wat een wereld heeft Mel gecreëerd! Bijna elk wezen dat wij kennen uit mythes, legendes en sprookjes bestaan in droomwereld Terr en mijn levendige fantasie ging maar al te graag mee op in het verhaal!

Elk wezen dat een rol speelt in het boek werd prachtig omschreven en kan je je zo voorstellen. Mel heeft een mooie manier om personages volledig, maar ook niet overvloedig, uit te werken.

Hoofdstuk per hoofdstuk zuigt ze je mee in het verhaal, en als je een levendige verbeelding hebt wandel je zo mee met April en haar vrienden en beleef je alles alsof je er zelf bij bent.

De korte, vlot lezende hoofdstukken maken dit verhaal een plezier om te lezen, en elk hoofdstuk gaat naadloos over in het volgende. De hoofdstukken zijn zo goed verdeeld en het verhaal zit zo goed in elkaar, dat je bijna niet anders kan dan blijven verder lezen! Gelukkig slijt ik heel wat uurtjes op de trein en kon dit boek mij uiterst goed gezelschap houden!

De vormgeving van dit boek, zowel vanbinnen als vanbuiten, werd weer enorm mooi verzorgd, zoals we al gewend zijn van Uitgeverij Hamley Books! Kleine details dat een boek prettiger maken om te lezen.

Na het lezen van dit boek zullen je dromen nooit meer hetzelfde zijn!

Voor dit verhaal geef ik met veel plezier 5 sterren! *****