top of page
  • tessa-toebaert

Recensie 'Levy en het witte wonderdoosje' - Lara Reims

Toen bekend gemaakt werd dat Lara Reims een jeugdboek had geschreven was ik zeer enthousiast om deel te nemen aan de blogtour. Vele lezers zullen Lara kennen van de ‘Rémi’ reeks (‘Upgrade’, ‘Black-Out’ en ‘Home’) en van haar samenwerking met andere auteurs voor het speciale boek ‘thuisloos’ (een verhalenbundel waarvan opbrengsten naar een goed doel gaan). Ik was vooral heel benieuwd hoe de overgang van young adult naar jeugd zou gaan en werd getriggerd door het mysterie rond het kleine, witte wonderdoosje.

We volgen Levy, een 12 jarige meid, niet populair maar wel haar eigenwijze, drukke zelf. Op school vlot het niet zo goed. Ze kan er haar hoofd niet bij houden en heeft het moeilijk met de toetsen die de leerkrachten haar voorschotelen. Ook de scheiding van haar ouders moet ze volop proberen te verwerken. Gelukkig kan ze rekenen op haar beste vriend, Robin. “Even droomt Levy met open ogen. Ze ziet zichzelf naar school gaan. Een nieuwe tas hangt op haar rug, de zon schijnt. Ze loopt over straat, rechtop. Naast haar loopt Robin. Samen lopen ze het schoolplein op, zonder te wachten tot het bijna tijd is. Ze kletsen en lachen en zijn niet alleen. Robin snapt wat ze droomt, zonder dat ze het hoeft te zeggen.”

Als Levy op een dag een klein wit doosje vindt, weet ze nog niet hoe snel dat haar leven zal veranderen. Maar, wat zit er eigenlijk in het doosje? En hoe krijgt ze het open? Is er een reden dat zij dit gevonden heeft? Samen met Robin probeert ze het geheim te ontrafelen. Hoe dichter ze komen, hoe vreemder alles wordt. Intussen moet ze zichzelf wapenen tegen de pestkoppen op school, die het helemaal op Levy gemunt hebben en moet ze ook nog proberen om haar toetsen goed te maken, want concentreren is voor Levy een moeilijke opgave!

“Aan degene die het witte doosje heeft gevonden en nu probeert uit te zoeken wat het is. Blijf eraf! Leg het zo snel mogelijk terug op de plek waar je het gevonden hebt!”

Net zoals in de ‘Rémi’ reeks valt de liefde voor technische snufjes hard op in dit boek, maar wel zo dat het leesbaar blijft voor de jongere lezers. De hoofdstukken zijn ook niet te lang, waardoor het niet snel zal vervelen en je met plezier verder leest. Je wil toch wel weten of het doosje ooit open gaat en of ze de pestkoppen kan verslaan?

Er komen diverse thema’s aan bod, waaronder pesterijen, scheiding, psychologische problemen en vriendschap. Gelukkig opnieuw aangepast aan de doelgroep en heel mooi weergegeven in het verhaal, zodat ze er ook niet te hard over kunnen vallen en het geen zware kost wordt.

Geen zorgen als je verwacht dat het hier enkel een saai, eentonig verhaal zou zijn over de vondst van een wit doosje, want hoe verder je gaat in het verhaal, hoe spannender het wordt. Lara Reims weet precies wanneer ze rust en spanning moet afwisselen en heeft ook een mooie twist voorzien dat lezers van de ‘Rémi’ reeks vermoedelijk wel zullen smaken!

Ook de vormgeving, zowel de cover als het binnenwerk, is weer geweldig mooi en leuk, zoals we al van vele eerdere boeken die uitgebracht worden door Uitgeverij Hamley Books, gewend zijn! Ik hoop dat de uitgeverij deze trend verder blijft zetten in de toekomst, want een mooie vormgeving maakt het nog leuker om de boeken te lezen!

Het ene moment huilde, schreeuwde of bonkte mijn moederhartje voor Levy, het andere moment zat ik als 12 jarige in Levy haar schoenen en probeerde ik het mysterie van het doosje mee op te lossen en wapende ik mezelf tegen de pestkoppen. Wegens eigen ervaringen in mijn jeugd kon ik mezelf zeer goed in Levy terugvinden, waardoor ik met het emotioneel aspect van het verhaal intens meeleefde.

Mijn 12 jarige zoontje is ook net begonnen in het boek en gaat enkele ontspannen leesuurtjes tegemoet! Niet alleen jeugd, maar ook volwassenen zullen van dit boek houden en Levy in hun harten sluiten!

Zowel mijn 12 jarige ik als mijn huidige volwassen versie geeft dit boek met veel plezier 5 sterren! *****

Wil je het boek graag aanschaffen? Dat kan via de HamleyBooks shop!

Recensie door Tessa Toebaert